Veelgestelde vragen

  • Wie kan ik naar Mantelzorg & Meer verwijzen?

    De volgende mensen kunnen kunnen naar ons verwezen worden:

    • Mantelzorgers en hun naasten die verzorgd worden, kunnen direct contact met ons opnemen voor informatie en advies. Er is geen verwijzing of indicatie nodig. Onze diensten zijn kosteloos.
    • Mensen die vrijwilligerswerk zoeken en die interesse hebben in zorg.
    • Werkgevers die meer willen weten over mantelzorgvriendelijk personeelsbeleid en wat het hun op kan leveren.
    • Organisaties die de deskundigheid van hun medewerkers over familiezorg, mantelzorg en dementie willen vergroten.
  • Ik wil wel eens met een vrijwilliger praten over hoe het is om vrijwilligerswerk te doen. Kan dat?

    Ja, dat kan. Wij brengen je graag in contact met een van onze vrijwilligers om te vertellen hoe hij of zij het vrijwilligerswerk ervaart.

  • Is er een indicatie of verwijzing nodig voor de diensten van Mantelzorg & Meer?

    Nee. Een verwijzing is niet nodig. Iedereen kan direct contact opnemen en gebruik maken van de diensten van Mantelzorg & Meer.

    Onze diensten zijn kosteloos.

  • Geven jullie voorlichting over Mantelzorg & Meer?

    Ja, wij komen je graag kosteloos vertellen over Mantelzorg & Meer. Wil je daarbij een of meerdere thema’s verder uitdiepen of er meerdere dagdelen aan besteden, dan maken we graag een offerte voor u. Neem contact op met ons voor de mogelijkheden.

  • Wat kost een training voor professionals?

    We bieden verschillende mogelijkheden voor bedrijven en professionals. Om te kijken wat in jouw situatie het beste is, kun je contact met ons opnemen. Vervolgens maken wij een offerte.

  • Waarom zou ik als professional bij jullie een training volgen?

    Mantelzorg & Meer is de enige organisatie in de regio die primair gericht is op de mantelzorger en zijn familie. In de loop der jaren hebben wij expertise opgebouwd die we graag delen met anderen die met mantelzorgers te maken hebben. Professionals vertellen ons vaak dat ze graag eerder kennis hadden genomen van onze expertise. Door de vaak intensieve contacten met mantelzorgers weten wij als geen ander wat zij nodig hebben. Dat is iets waar andere organisaties hun voordeel mee kunnen doen.

  • Wat kost een mantelzorgmakelaar?

    Aan de inzet van een mantelzorgmakelaar zijn geen kosten verbonden voor mantelzorgers. Het is een functie die binnen het aanbod van Mantelzorg & Meer valt. Wil je als werkgever de mantelzorgmakelaar inzetten voor het realiseren van mantelzorgvriendelijk personeelsbeleid, neem dan contact op.

  • Hoeveel tijd kost het om mijn organisatie mantelzorgvriendelijk te maken?

    Dat ligt aan de grootte van jouw bedrijf en hoeveel tijd je daar zelf aan wil besteden. De mantelzorgmakelaar kan voor je een voorstel op maat maken. Uiteindelijk levert het je tijd op. Het grijs verzuim zal verminderen. Werknemers die zich gewaardeerd en ondersteund voelen, zijn gemotiveerder en meer betrokken.

  • Ik wil mantelzorgvriendelijk personeelsbeleid. Hoe realiseer ik dat?

    Mantelzorgvriendelijk personeelsbeleid bereik je niet van vandaag op morgen. Dat heeft tijd nodig. Met onze mantelzorgmakelaar beperk je die tijd. Met een gefaseerde aanpak creëer je samen een mantelzorgvriendelijke organisatie. De makelaar heeft tips, praktische instrumenten en de kennis om jouw werknemers preventief te ondersteunen.

  • Waar vind ik het overzicht van de trainingen voor vrijwilligers?

    Dit overzicht staat in de agenda voor vrijwilligers.

  • Welke begeleiding krijg ik als vrijwilliger?

    De Coördinator Vrijwilligers is je vaste aanspreekpunt. Zij gaat met je mee op kennismakingsgesprek. Als je vragen hebt, neem je contact op met haar. Zij weet in welke situatie je ingezet bent en kent de hulpvrager. Daarnaast bieden we training en intervisie. Je verkrijgt kennis en leert van elkaar.

  • Ik wil mij een paar uur per week inzetten. Kan dat bij Mantelzorg & Meer?

    Ja, heel graag zelfs. Veel hulpvragen zijn geholpen met een paar uur per week. En vind je het zo leuk dat je graag meer doet, dan kan uitbreiden altijd nog.

  • Kan ik als vrijwilliger mijn eigen tijd indelen of moet ik op vaste tijden komen?

    Dat hangt af van de hulpvraag en welk soort vrijwilligerswerk je gaat doen. Soms gaat het om vaste wekelijkse momenten, soms tweewekelijks of maandelijks. Soms maak je afspraken met je cliënt op welke dag je de volgende keer komt. Wil je meer weten, neem contact met ons op.

    Het is wel goed om je te realiseren dat vrijwilligerswerk niet verplicht is maar ook niet vrijblijvend. Er wordt op je gerekend.

  • Mag ik vrijwilligerswerk doen als ik een uitkering heb?

    Op deze en andere vragen vind je een duidelijk antwoord op rijksoverheid.nl en zoek op ‘vrijwilligerswerk’.

  • Krijg ik een onkostenvergoeding als ik vrijwilligerswerk doe?

    Je krijgt een vergoeding voor het zogenaamde woon-werkverkeer naar je cliënt. Ga je samen op stap dan zijn de kosten voor de cliënt. Wij hebben dit met de hulpvrager besproken tijdens de intake.

Scroll to top